maandag 23 februari 2009

De Oorsprong van Shirk (polytheïsme)

De Oorsprong van Shirk

Shaykh Muhammad Naasir ud-Deen al-Albaanee, rahimahullaah

Vanuit datgene wat in de Sharie'ah (voorgeschreven wet) is bevestigd, is dat de mensheid in het begin één enkele natie op ware Tawheed was, waarna Shirk (het toekennen van enige vorm van aanbidding of iets anders wat uitsluitend het recht van Allah is, aan anderen dan Allah) hen langzamerhand overweldigde. De grondslag hiervoor is de zegging van Allah, de Meest Gezegende de Meest Verhevene: "De mensheid was één godsdienst (toegedaan, maar er ontstond onenigheid) waarop Allah de Profeten zond als verkondigers van verheugende tijdingen en als waarschuwers." (Soorah al-Baqarah 2:213)

Ibn 'Abbaas, radiallaahu 'anhu, zei: "Tussen Nooh (Noah) en Adam waren tien generaties, allen van hen waren op de Sharee'ah (wet) van de waarheid, daarna verschilden zij. Dus zond Allah profeten als brengers van goed nieuws en als waarschuwers." [2]

Ibn 'Urwah al-Hanbalee (g.837H) zei: "Deze zegging weerlegt de geschiedkundigen van de Mensen van het Boek die beweren dat Qaabil (Cain) en zijn zonen vuuraanbidders waren." [3]

Ik zeg: Daarin is ook een weerlegging van sommige filsofen en atheïsten die beweren dat de (natuurlijke) grondslag van de mens Shirk is en dat Tawhied zich in de mens ontwikkelde! De voorgaande Aayah (vers) bewijst deze bewering vals te zijn, alsook de volgende twee authentieke hadith:

Allereerst: Hij (de profeet sallAllahu 'alaihie wa sallam) heeft gezegd, overleverend van Zijn Heer (Allah): "Ik creëerde al Mijn dienaren op de ware Religie (op Tawhied, vrij van Shirk). Vervolgens kwamen de duivels naar hen en lieten hen van hun ware Religie afdwalen. Zij maakten onwettig voor de mensen wat Ik wettig voor hen had gemaakt en zij bevolen hen om dat met Mij in aanbidding te verenigen waavoor Ik geen authoriteit neergezonden had." [4]

Ten tweede: Zijn (de profeet sallAllahu 'alaihie wa sallam) zeggen dat: "Ieder kind wordt geboren op de Fitrah [5] maar zijn ouders maken hem een jood of een christen of een magiër. Het is als de wijze waarop een dier een natuurlijk nageslacht baart. Hebben jullie enig verminkt geboren zien worden, voordat jullie hem verminken?"

Abu Hurayrah zei: Reciteer als je wenst: "De natuurlijke aanleg die Allah in de mens geschapen heeft. Er is geen verandering in de schepping van Allah." (Soorah ar-Rum 30:30) [6]

Na deze duidelijke uitleg is het zeer belangrijk voor de moslim te weten hoe Shirk zich onder de gelovigen verspreidde, nadat zij muwahhideen (mensen op Tawhied) waren. Allah zegt betreffende de mensen van Nooh: "En zij zeiden: Verlaat jullie goden niet en verlaat Wadd niet, en niet Soewa'a, en niet Yaghoeths en Ya'oeq en Nasr." (Soorah Nooh 71:23)

In vele overleveringen is het overgeleverd door een groep van de Salaf (Vrome Voorgangers), dat deze vijf afgoden vrome aanbidders waren. Toen zij echter stierven, fluisterde Shaytaan (Satan) bij hen in zich terug te trekken en bij hun graven te zitten. Vervolgens fluisterde Shaytaan bij degenen die na hen kwamen dat zij hen als afgoden dienen te nemen, verfraaiend bij hen het idee dat zij aan hen herinnerd zullen worden en hen zo zullen volgen in rechtschapen gedrag. Vervolgens stelde Shaytaan aan de volgende generatie voor dat zij deze afgoden dienen te aanbidden naast Allah de meest Verhevene en hij fluisterde hen in dat ook hun voorvaderen dit deden!!!

Dus Allah zond Nooh 'alaihies salaam naar hen, hen bevelend Allah alleen te aanbidden. Niemand echter gaf gehoor aan zijn roep behalve een paar. Allah, Glorieus en Verheven is Hij, vertelt dit hele incident in Soorah Nooh. Ibn 'Abbas verhaalt: "Voorzeker, deze vijf namen zijn van rechtschapen mensen van de mensen van Nooh. Toen zij stierven, fluisterde Shaytaan bij hun mensen in om standbeelden van hen te maken en om deze standbeelden in hun plaasten van samenkomst te plaatsen, als een herinnering aan hen, dus deden zij dit. Maar niemand van onder hen aanbad deze standbeelden totdat zij stierven en het doel van de standbeelden vergeten werd. Toen begonnen zij (de volgende generatie) hen te aanbidden. [7]

Iets van gelijke betekenis is door Ibn Jareer at-Tabaree en anderen overgeleverd van een aantal van de Salaf (Vrome Voorgangers), radiAllahu 'anhum. In ad-Durral Manthoor (6/269): 'Abdullah ibn Humaid levert over van Abu Muttahar die zei: "Yazid ibn al-Muhallab werd genoemd bij Abu Ja'far al-Baaqir (g.11H), en hij zei: "Hij werd gedood op een plaats waar een ander dan Allah voor het eerst aanbeden werd. Toen noemde hij Wadd en zei: "Wadd was een moslimman die geliefd bij zijn mensen was. Toen hij stierf, begonnen de mensen zich te verzamelen om zijn graf in het land van Baabil (Babel), weeklagend en rouwend. Dus toen Iblees (Satan) hen om hem zag rouwen en weeklagen, nam hij de vorm van een man en kwam naar hen, zeggende: "Ik zie dat jullie over hem weeklagen en rouwen. Waarom maken jullie geen afbeelding van hem (een standbeeld) en zetten het in jullie plaatsen van samenkomst zodat jullie aan hem herinnerd worden? Zij zeiden: "Ja" en zij maakten een afbeelding van hem en zetten het in hun plaats van samenkomst, die hen dus aan hem deed herinneren. Toen Iblees zag hoe (overdreven) zij waren in zijn gedenking, zei hij: "Waarom maakt ieder man van jullie geen soortgelijke afbeelding van hem om het in jullie huizen te houden, zodat jullie (voortdurend) aan hem herinnerd worden?" Zij zeiden allemaal: "Ja." Dus ieder huishouden maakte een afbeelding van hem, die zij vereerden en verheerlijkten en die hen voortdurend aan hem herinnerde. Abu Ja'far zei: "Degenen van de latere generatie zagen wat zij (de voorgaande generatie) hadden gedaan en beschouwden dat.......tot de mate dat zij hem namen als een ilah (god) om aanbeden te worden naast Allah. Hij zei daarna: "Dit was de eerste afgod die aanbeden werd naast Allah en zij noemden deze afgod Wadd." [8]

Zodoende was de wijsheid van Allah, Glorieus en Verheven is Hij, vervuld toen Hij Muhammad sallAllahu alaihie wa sallam zond als de laatste profeet en zijn Sharie'ah de vervolmaking van alle goddelijke voorgeschreven wetten maakte, waarin Hij alle middelen en wegen via welke mensen in Shirk zouden kunnen vallen heeft verboden. Om deze reden is het bouwen van heiligdommen over graven en zich specifiek voornemen om ernaar te reizen, hen als plaatsen van festiviteit nemen, bijeenkomen en een eed zweren in de naam van de bewoner van het graf, veboden. Dit alles leidt tot overdrijving en leidt tot de aanbidding van anderen dan Allah, de Meest Verhevene.

Dit het geval zijnde in een tijd waarin kennis aan het afnemen is en onwetendheid toenemend, zijn er een paar oprechte raadgevers (naar de waarheid), terwijl Shaytaan aan het samenwerken is met mensen en jinn om de mensheid te misleiden en hen weg te leiden van de aanbidding van Allah alleen, de Glorieuse, de Meest Verhevene.

Voetnoten:
1. Tahdheerus-Saajid min Ittikhaadhil-Quboori Masaajid (pp.101-106)
2. Overgeleverd door Ibn Jareer at-Tabaree in zijn tafsier (4/275) en al-Haakim (2/546) die zei: "Het is
betrouwbaar volgens de criteria van al-Bukhaari." Adh-Dhahabie heeft dezelfde mening.
3. Al-Khawaakibud-Duraarie fie Tartieb Musnadul-Imaam Ahmad 'alaa Abwaabil-Bukhaari
(6/212/1), tot heden nog steeds in de vorm van manuscript.
4. Overgeleverd door Muslim (8/159) en Ahmad (4/162) van 'Iyaadh ibn Himaar al-Mujaashi'ie
radiallaahu 'anhu.
5. [Van de opstellers] Ibn al-Atheer zei in an-Nihaayah (3/457): "Al-Fitr betekent beginnen en creëeren en al-Fitrah is de conditie die daaruit ontstaat. De betekenis is dat de mensheid geboren was op een aanleg en aard die gereed is om de ware Religie te accepteren. Dus indien hij op deze wordt gelaten, dan zou hij op deze verdergaan. Degenen die hier echter van afwijken doen dat vanwege het volgen van menselijke zwakten en blindelings volgen van anderen..." Al Haafidh ibn Hajar zei in al-Fath (3/248): "De mensen hebben verschillende meningen over wat met al-Fitrah wordt bedoeld en de meest bekende mening is dat het Islaam betekent. Ibn 'abdul-Barr zei: Dit is wat welgekend was bij de meeste van de Salaf (Vrome Voorgangers) en de geleerden van tafsier zijn het erover eens dat wat bedoeld wordt met de zegging van Allah, de meest Verhevene, "Allah's fitrah die Hij in de mens heeft geschapen," Islaam is.
6. Overgeleverd door al-Bukhaari (11/418) en Muslim (18/52)
7. Overgeleverd door al-Bukhaari (8/534)
8. Overgeleverd door Ibn Abie Haatim, zoals in al-Kawaakibud-Duraarie (6/112/2) en Ibn 'Urwah al-Hanbalie, met een isnaad die totaan Abu Muttahar Hasan is. Er kon echter geen biografie van hem worden gevonden, niet in ad-Dawlaabie's al-Kunaa wal-Asmaa noch Muslims al-Kunaa of elders. En het verborgen defect hier is dat hij van de Shie'ah is, maar zijn biografie is niet opgenomen in at-Toosee's al-Kunaa -- vanuit de index van Shee'ah overleveraars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten