zondag 11 oktober 2009

"Laat de Soennah voortgaan..."

"Laat de Soennah voortgaan en stop het niet met meningen." ('Oemar ibn al-Khattaab)

Hieronder kunnen jullie enkele bewijzen lezen dat de Niqaab niet simpelweg een cultureel gebruik is, maar het is een onderdeel van de Islaam. Dit artikel is niet bedoeld om te constateren dat de Niqaab Waajib (verplicht) of Moestahab (aanbevolen) is, aangezien hier een meningsverschil onder de geleerden van de Ahloes Soennah bestaat. De Niqaab is een prachtig aspect van de Islaam en in geen geval is het een hindernis voor de Da'wah in niet-moslimlanden zoals sommigen beweren.

De Moefassir al-Qoertoebie vermeldt in zijn Tafsier van de Aayah over de Jilbaab (33:59), dat de Jilbaab "een kledingstuk (is) welke het gehele lichaam bedekt...Ibn 'Abbaas en 'Oebaydah As-Salmaani zeggen dat het volledig om de vrouw heen gewikkeld wordt, zodat niets zichtbaar is behalve één oog waarmee zij kan zien." (Tafsier al-Qoertoebie).

Los van deze Tafsier wordt de Niqaab genoemd in meer dan één authentieke hadieth. Zobevool de profeet (sallAllahoe 'alayhie wa-sallam)l: "Een vrouw (op Hajj) dient haar gezicht niet te bedekken met een Niqaab noch dient zij handschoenen te dragen." (al-Boekhaarie; Moesliem; Sahieh Aboe Dawoed # 1600).

Hieruit blijkt dus dat de Sahaabiyaat gewend waren hun gezichten te bedekken met een Niqaab, anders was er geen reden voor de profeet (sallAllahoe 'alaihie wa sallam) om specifiek de Niqaab te verbieden gedurende de Hajj (in de staat van ihraam). Op dezelfde wijze zijn de mannen in de staat van ihraam verboden hun hoofden te bedekken, waaruit blijkt dat buiten deze staat om, ook zij hun hoofden bedekten.

Wat verboden is tijdens de Hajj is het bedekken van het gezicht met een niqaab/ander kledingstuk dat gefixt/vastgebonden wordt. Het bedekken van het gezicht tijdens de ihraam is toegestaan met een los stukje stof, zonder aanhechting. 'Aa-iesha zei: "Pelgrims passeerden ons terwijl wij bij de profeet (sallAllahoe 'alaihie wa sallam) waren. Wanneer zij ons naderden trokken wij onze kledingstukken van onze hoofden (naar beneden) en bedekten onze gezichten." (Aboe Daawoed en Ibn Maajah)

Toen de Aaayah van Soerat an-Noer geopenbaard werd (24:31), leverde 'Aa-iesha over: "Moge Allah de eerste Moehaajiraat genadig zijn. Toen Allah openbaarde "....en dat zij hun khoemur over hun Juyoebihinna dragen...", scheurden zij hun stoffen en bedekten daar zichzelf mee." (Sahieh Boekhaarie) Ibn Hajar al-Asqalaanie die bekend staat als de Amier al Moe'minien op het gebied van hadieth zei dat "en bedekten zichzelf" in de bovenstaande hadieth betekent "bedekten hun gezichten." (Fathoel Baarie)

Alle geleerden zijn het erover eens dat de Niqaab waarlijk een belangrijk en authentiek onderdeel van de Islaam is. Degenen die zeggen dat de Niqaab geen onderdeel van de Islaam is of dat het Makroeh (afgeraden) is, spreken volgens hun begeerten die duidelijk in tegenstrijd zijn met bovenstaande authentieke overleveringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten